חדשות

מחקר: רופאים השולחים מטופלים ליותר בדיקות נמצאים בסיכון נמוך לתביעה

המחקר, המצדיק את ההגיון מאחורי גישת "הרפואה המתגוננת" בארה"ב, מצא כי ככל שההוצאה הכספית של המטופל גבוהה יותר - הסיכון שיתבע את הרופא קטן יותר

בדיקה שנתית בארה"ב, יחסי רופא חולה (צילום: אילוסטרציה)

הגישה הנפוצה בקהילה הרפואית, לפיה "רפואה מתגוננת" מפחיתה את הסיכון לתביעות רשלנות רפואית, נתמכת בימים אלה על ידי תוצאות מחקר חדש, שפורסם ב-British Medical journal. לפי המחקר, רופאים ששלחו חולים ליותר בדיקות נמצאו בסיכון נמוך יותר להיתבע.

המחקר מבוסס על אנליזה רטרוספקטיבית של נתונים המקשרים אשפוז בבית חולים עם טענות לרשלנות רפואית נגד רופאים. את המחקר הוביל ד"ר אנופאם ג'נה (Anupam Jena), מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד.

כמו כן, המחקר מצא כי רופאים שמבצעים יותר טיפולי מעקב נמצאים גם הם בסיכון נמוך מהממוצע להיתבע

המחקר מצא, כי יש קשר הפוך בין הוצאה כספית על בדיקות לבין סבירות לתביעה על רשלנות רפואית. ככל שההוצאה הממוצעת גדולה יותר (כתוצאה ממספר רב יותר של בדיקות), הסיכון לתביעה קטן יותר.

כמו כן, רופאים שמבצעים יותר טיפולי מעקב נמצאים גם הם בסיכון נמוך מהממוצע להיתבע. ד"ר ג'נה הסביר, כי האפקט של רפואה מתגוננת – הפניית חולים ליותר בדיקות ופרוצדורות כדי להימנע מתביעות משפטיות פוטנציאליות - מעולם לא הובהר באופן מבוסס.

הסוגייה נמצאת בראש סדר היום, מכיוון שרופאים נדרשים במקביל לחסוך במשאבים הכספיים של מערכת הבריאות. בארה"ב, הדרישה להפחית בבדיקות סקר היא חלק מרפורמת הבריאות של הממשל ("אובמה-קר"). אך עד כה, אימוץ הגישה נתקל בקשיים, משום שהרופאים חוששים כי הפחתה בהוצאות של החולים עלולה לעלות להם במחיר כבד.

צוות המחקר ניתח נתונים מבתי חולים בפלורידה מהשנים 2009-2000. נעשה חישוב לגבי ההוצאה שרופא היה אחראי לה לבין הסיכון לתביעה על רשלנות רפואית בשנה שלאחר מכן.

ניתוח הנתונים העלה, כי סך קצב תביעות המוגדרות בתחום הרשלנות הרפואית היה 2.8% לרופא, לשנה. בכמה תחומים נצפה הקשר ההפוך בין גובה ההוצאה הכספית של החולה לבין הסיכון להגשת תביעה: רפואה פנימית, רפואת משפחה, כירורגיה כללית, תחומי התמחות מיוחדים בכירורגיה, מיילדות וגינקולוגיה.

בכירורגיה כללית ובמיילדות וגינקולוגיה נרשמו הסיכונים הגדולים ביותר לתביעת רשלנות רפואית הקשורה בהפחתה בשיעור ההוצאות הכספיות, כאשר שיעור התביעות היה 2.3% ו-1.9%, בהתאמה. כאשר שיעור ההוצאה כספית היה גבוה יותר – שיעור התביעות ירד.

עם זאת, קיימות מגבלות מסוימות למחקר, ביניהן השימוש בנתונים שמספקים בתי חולים לגבי קליטה לאשפוז, והתבססות על נתונים ממדינה אחת בלבד.

לדיווח המלא בכתב העת BMJ

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  רפואה מתגוננת,  הוצאה פרטית,  בדיקות,  ארה"ב
תגובות