חדשות

לאחר הודעת ארגון הבריאות: מרוץ בין חברות התרופות לפיתוח חיסון נגד "זיקה"

חברה הודית טוענת כי ברשותה כבר חיסון נגד המחלה וכי תחל בניסויים קליניים בקרוב; "סאנופי" הודיעה כי תחל בפיתוח חיסון תוך שימוש בידע קודם לגבי קדחת דנגי; בנקי זרע בארה"ב ובבריטניה הודיעו כי יפרסמו הנחיות לגבי תרומת זרע של מי שביקרו במוקדי התפרצות המחלה

חברת התרופות "סאנופי" (צילום: אילסוטרציה)

על רקע הדיווחים על התפשטות הנגיף "זיקה" וההשלכות החמורות שלו לנשים בהריון, החל בשבועות האחרונים מרוץ בינלאומי לפיתוח מהיר של תרכיב החיסון נגד המחלה.

בשבוע האחרון בלבד הצטרפו למרוץ חברה אוסטרלית בשם "Sementis", חברת ביו-טכנולוגיה הודית בשם "Bharat Biotech", חברת התרופות היפנית "טקדה" וענקית התרופות "סאנופי". כולן מסרו כי החלו בתהליכי פיתוח של החיסון למחלה, והחברה ההודית הודיעה כי ברשותה כבר חיסון שיכול להיכנס לשלב הניסוי הקליני.

כל ההודעות נמסרו לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז כי המחלה, הנגרמת בידי נגיף ומועבר בעקיצת יתושה, מהווה "מצב חירום גלובלי" בבריאות הציבור. החשד הוא שהמחלה גרמה לזינוק במקרי המיקרוצפיה בעוברים, לאחר שאמותיהם חלו בה. משמעות ההכרזה היא ככל הנראה הקצאת תקציבי פיתוח למאבק במחלה.

נגיף ה"זיקה" הוא "בן דוד קרוב" של נגיפי קדחת דנגי וצ'יקונגוניה. כמותם, הוא גורם לעלייה לא-דרמטית בחום ובפריחה על העור. ההערכה כיום היא, שכ-80% מן הנדבקים כלל אינם סובלים מתסמינים, מה שמקשה על נשים הרות לדעת בכלל אם נדבקו. הפלות בשלב המאוחר של ההריון, לאחר שהנזק לעובר מתגלה בבדיקות אולטרה-סאונד, הן מחוץ לחוק ברוב מדינות אמריקה הלטינית, שבהן התפרצה המחלה.

לכן, נשים הרות הן היעד המרכזי של חיסון לנגיף ה"זיקה".

צוות של אוניברסיטת דרום=אוסטרליה, ביחד עם חברת הביוטכנולוגיה סמנטיס, הודיע כי פיתח כבר חיסון לצ'יקונגוניה שנמצא עתה בהליכי ניסוי קליני. החיסון עשוי לשמש כבסיס לפיתוח חיסון מהיר גם נגד ה"זיקה", השייך לאותה משפחת נגיפים.

בארה"ב, צוות מאוניברסיטת ג'ורג'יה בארה"ב בשיתוף חברת הביוטכנולוגיה GeoVax הודיע כי גם הוא מנסה לפתח חיסון יעיל במהירות נגד הנגיף.

חברת התרופות הצרפתית "סאנופי" הודיעה, כי יחידת החיסונים שלה "סאנופי פסטר" כבר השיקה מחקר לפיתוח חיסון ממוקד למניעת הנזק שמחולל הנגיף זיקה. החברה נחשבת גורם מוביל בתחום החיסונים נגד נגיפים מאותה משפחה, והיא כבר מייצרת ברישיון חיסונים לקדחת צהובה, אנצפליטיס יפני וגם דנגי. החברה הודיעה שביכולתה למנף את ניסיונה לצורך המרוץ המואץ ליצירת חיסון לזיקה.

חברת Bharat Biotech ההודית טוענת כי היא הראשונה בעולם שבידיה כבר שני פיתוחים שמועמדים לשמש כחיסונים לזיקה. החברה מסרה, כי הקדימה את כל המתחרות שלה בתחום והשיקה פרויקט פיתוח כבר בנובמבר 2014 – בעוד שההתפרצות של זיקה בברזיל החלה רק באפריל 2015, וזכתה לסיקור בתקשורת העולמית רק בחודשים האחרונים.

דוברי החברה, הממוקמת בעיר היידרבאד, מסרו כי לא ציפו שהנגיף "ייעשה לנושא כה קריטי" משום שהתכונות הקליניות שלו בשלב המוקדם של ההידבקות בזיהום זהות לתסמיני דנגי וצ'יקונגוניה - מחלות זיהומיות נגיפיות שכיחות מאוד בהודו. החברה ההודית הודיעה כי כבר רשמה פטנט על המוצר, ותחל בקרוב בשלב הניסוי הקליני על בעלי חיים.

צוות המחקר של החברה ההודית טוען, כי כבר ב-2007 פיצח את הגנום של הצ'יקונגוניה. החוקר הראשי של החברה, קרישנה אלה, רכש את הדוקטורט שלו בתחום הנגיפים באוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב. החברה מסרה כי פיתחה שני סוגי חיסונים העשויים להגן מפני הידבקות ב"זיקה".

הפיתוח הראשון עושה שימוש במקטעי דנ"א של הנגיף (recombinant DNA) והוא קל לייצור, אך לא בטוח שיספק תגובה חיסונית חזקה מספיק. הפיתוח השני מבוסס על חיסון הכולל נגיף-לא-פעיל. מומחי החברה מסרו כי לדעתם גרסה זאת היא בעלת סיכוי טוב יותר להצליח, לעבור את שלבי הניסוי - ולהגיע לשוק. עדיין לא ברור מתי החיסון יהיה זמין לשימוש.

החברה ההודית צופה שהניסוי בבעלי חיים יימשך 5 חודשים ורק לאחריו יבחן על בני אדם. לאחר מכן על המוצר לעבור דרך רשויות הבריאות ההודיות, שלב שעשוי להימשך כמה שנים.

חברת התרופות "גלקסו-סמית-קליין" הודיעה מצדה כי היא לומדת את הנושא, ושוקלת אם להצטרף למשימה ואם ניתן להשתמש בטכנולוגיית החיסונים שלה לצורך יצירת חיסון לזיקה.

גם בנקי זרע משעים תרומות

שלשום (יום ו') הודיע משרד הבריאות של ספרד כי אובחנה במדינה אשה הרה הנושאת את הנגיף. זהו המקרה הראשון באירופה של אשה בהריון החולה במחלה, והיא ככל הנראה נדבקה בה במהלך ביקור בקולומביה. בסך הכל דווח במדינה על שבעה מקרים של אנשים שחזרו מדרום אמריקה כשהם חולים ב"זיקה". מצבם הבריאותי של כל הנגועים בנגיף – טוב.

בנוסף, לאחר שבנקי דם הודיעו בשבוע שעבר (בכלל זה גם בישראל) כי יימנעו מקבלת תרומת דם מאנשים שביקרו בשבועות האחרונים באזורים אנדמיים לנגיף זיקה – הודיעו בסוף השבוע גם בנקי זרע ומכוני פוריות בארה"ב ובריטניה כי הם שוקלים מה לעשות עם תרומות זרע ממי שביקרו באזורים אלה בזמן האחרון.

ההודעה פורסמה בעקבות חשש שהנגיף עלול לעבור במגע מיני או דרך תרומת דם. מכוני הפוריות בארה"ב אמורים לפרסם בימים הקרובים הנחיות ברורות בנושא הזה.

בשלב זה לא קיימת בדיקה מסחרית לזיהוי זיקה כך שמרפאות פוריות לא יכולות לבצע סריקה של תרומת זרע כפי שהן נוהגות לגבי כל תרומה בהקשר ל-HIV והפטיטיס. רק למעבדות ספורות בארה"ב וכן למרכז לבקרת מחלות (CDC) יש ציוד ויכולת לאבחן את הנגיף זיקה.

תיאוריית קונספירציה באוסטרליה

כלי התקשורת באוסטרליה מדווחים, כי בשבועות האחרונים נפוצה באינטרנט "תיאוריית קונספירציה", לפיה הנגיף התפרץ בברזיל בקרב נשים הרות בסמוך או לאחר שהן חוסנו בחיסון TDAP למניעת דיפטריה, טטנוס ושעלת. מומחי רפואה באוסטרליה אמרו כי הטענה אבסורדית, אך היא מתפשטת במהירות ברשתות החברתיות באינטרנט.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  הריון,  מיקרוצפליה,  ברזיל,  תרומת זרע,  פיתוח תרופות,  סאנופי,  "טקדה",  ספרד,  אוסטרליה
תגובות