• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
רופאי משפחה

האם רופאי משפחה מכירים את ההמלצות הנוכחיות למתן חיסון נגד פנאומוקוק?

מחקר אשר בחן האם רופאי משפחה ממליצים על מתן חיסון נגד פנאומוקוק והאם ישנה התאמה בין ההמלצות הנוכחיות לאופן בו הם פועלים בקליניקה

חיסון (אילוסטרציה)
חיסון (אילוסטרציה)

בשנת 2012 הוועדה המייעצת בנוגע למתן חיסונים המליצה על מתן חיסון PCV13י(13-valnet pneumococcal conjugate vaccine) יחד עם החיסון PPSV23י(23-valent pneumococcal polysaccharide vaccine) למבוגרים בסיכון מעל גיל 19. בשנת 2014, ההמלצה הורחבה למתן חיסון לכלל המבוגרים בגילאי 65 ומעלה. הגישה, הידע ואופן הפעולה בפועל של הרופאים במסגרות הטיפול הראשוני בהקשר להמלצות הללו אינם ידועים.

החוקרים שלחו את הסקר לרופאי משפחה ברחבי ארה"ב באמצעות דואר אלקטרוני או דואר רגיל בין דצמבר 2015 לינואר 2016.

שיעורי התגובה לסקר עמדו על 66% (617 מתוך 935). מעל 95% מאלה שענו לסקר דיווחו על כך שהם בודקים באופן שגרתי האם המטופלים קיבלו חיסון וממליצים על קבלת שני החיסונים. רוב העונים ציינו כי ההמלצות הנוכחיות בנוגע לחיסונים ברורות (50% ענו "מאוד ברור", 38% ענו "די ברור"). מתוך אלה שענו, 21% אמרו כי הבעיות המרכזיות במתן חיסונים אלה הם העלויות של PCV13, העובדה כי חסר כיסוי ביטוחי, בעיה בקבלת החזרים כספיים וחוסר ידיעה האם המטופל קיבל חיסון בעבר.

רמות הידע בנוגע להמלצות היו מגוונות, כאשר 83% הכירו את ההמלצות בנוגע למתן PCV13 מגיל 65 ומעלה ורק 21% ידעו מה המרווח המומלץ בין מתן PCV13 ו-PPSV23 למטופלים מגיל 65 ומעלה עם סיכון מוגבר.

מסקנת החוקרים הייתה שמרבית הרופאים ממליצים על מתן של שני סוגי החיסונים לפנאומוקוק. ניתן לראות כי קיים נתק בין התחושה של הרופאים כי ההמלצות ברורות לבין הידע שלהם בפועל בנוגע להמלצות. קיים צורך בגישור על הפערים בידע על מנת להטמיע את ההמלצות הללו בצורה אופטימלית.

מקור: 

Hurley, P.L. et al. (2018) Journal of the American Board of Family Medicine, 31.

נושאים קשורים:  רופאי משפחה,  כיסוי ביטוחי,  חיסון לפנאומקוק,  חיסונים,  מחקרים
תגובות