חדשות

תחקיר ערוץ 12: רופאים הציגו עצמם כמומחים לכאב למרות שלא הוסמכו לכך

הרופאים שנחשפו פועלים במסגרת הרפואה הפרטית ומציעים טיפולים רפואיים, ביניהם פולשניים, ללא כל הסמכה מקצועית. אחד מהם טען: "אין דבר כזה מומחה ברפואת כאב, אין מומחיות כזאת על פי ההסתדרות הרפואית"

רופאים הפועלים במסגרת רפואה פרטית מציגים עצמם כמומחים ברפואת כאב, למרות שלא עברו הסמכה לכך בהתאם לחוק. כך עלה מכתבת תחקיר ששודרה אתמול (ג') בתכנית הכלכלית בערוץ 12.

הכתבה נעשתה באמצעות מצלמה נסתרת. בכתבה נראו רופאים (ללא הפנים) כשעל שלט המרפאה הפרטית שלהם מופיעות המילים "מומחה ברפואת כאב". אבל מבדיקה שערכה כתבת הערוץ, התברר, שאינם כאלה.

רופא אחד הציג עצמו לכתבת כ"מומחה ברפואת משפחה, פסיכולוגיה רפואית ומנהל מרפאת כאב" ובשיחה ציין כי "רפואת משפחה זו המומחיות הבסיסית". למרות שהתברר כי איננו מומחה לרפואת כאב, הציע טיפול פולשני "לשם הרדמת העצבים".

רופא אחר, כשנשאל אם התמחה בתחום רפואת הכאב, אמר לכתבת הערוץ: "הייתי שנים רבות ב'מגדל המאה' (המרפאה המקצועית המרכזית של "הכללית" בתל אביב – המערכת) ואחר כך פניתי לרפואה פרטית". עוד אמר: "לא קיים דבר כזה מומחה ברפואת כאב, אין מומחיות כזאת על פי ההסתדרות הרפואית".

רופא נוסף הציג עצמו כ"מומחה להרדמה. עסקתי בכך 20 שנה. במסגרת זאת הוכשרתי לעסוק ברפואת כאב". אולם, בתגובה שנמסרה בשמו לטלוויזיה, לקראת סיום שידור התחקיר, נאמר: "בעקבות הכתבה הסרתי את ההגדרה כ'מומחה ברפואת כאב' שהופיעה על שלט בכניסה למרפאה הפרטית. מעולם לא הענקתי טיפול בכאב".

רופא אחר, אליו פנתה הכתבת בשאלה אם הוא אכן מומחה ברפואת כאב כפי שהוא מציג עצמו , סילק אותה מעל פניו.

שני רופאים מומחים בתחום הכאב, מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר נתבקשו להגיב. ד"ר איתי גור אריה, נוירולוג מהמרפאה לשיכוך כאב ב"שיבא" הסביר כי "יש צורך בהתמחות-על כדי לקבל תואר של מומחה ברפואת כאב". עוד אמר כי רוב הרופאים העוסקים בתחום הזה צריכים להיות נוירולוגים".

ד"ר רות גור, מוחית בנוירוכירורגיה, אף היא מהמרפאה לשיכוך כאב ב"שיבא", אמרה: "לכל אדם הזכות לדעת מי מטפל בו – מומחה, או מתמחה - וראוי שכך יהיה גם ברפואה הציבורית".

נושאים קשורים:  רפואת כאב,  מומחי כאב,  התמחות ברפואת כאב,  התחזות,  חדשות,  תחקיר ערוץ 12
תגובות
23.05.2018, 09:14

בעיה הרבה יותר חמורה ממה שהוצג. למשל, בתחום השיקום, יש רופאים שבחותמת שלהם רשום "רופא שיקום" והם לא מומחים בכלל.
פינו לוועדת אתיקה של הרי"י בנושא ונאמר לנו, שאם לא רשום "מומחה בשיקום" אז זה בסדר.
לדעתי, זה הטיית הציבור גדולה.

אנונימי/ת
23.05.2018, 20:52

ככל הידוע לי, פקודת הרופאים (להלן החוק) לא מונעת מאף רופא לעסוק בכל תחום של הרפואה בו יחפוץ.

אנונימי/ת
24.05.2018, 11:09

ההתחכמות שלך לא מחזיקה מים. רופא יכול לעסוק בכל תחום אבל לא יכול להתהדר בתואר מומחה או פרופסור אם לא עומד בהגדרת התארים הנ״ל. העיסוק בתחום כל שהוא חייב להיות ברמת הרופא הסביר ובהתאם לכללי הנחיות משרד הבריאות והאיגוד המקצועי הרלבנטי. רופא לא יכול לבצע למשל השתלת כליה אצלו במטבח בבית. הוא גם לא יכול לרשום קנביס אם לא הורשה לכך וכו׳. מעבר לכל זה אם קורה אסון עקב ביצוע פעולה שאינה בתחום מומחיותו ישלם על כך ביוקר.

אנונימי/ת
24.05.2018, 20:19

עוד דוגמה: ראיתי מכתב מאאג פרטי שמלבד לרשום שהוא מומחה באאג רשם גם בשורה נפרדת שמומחה באאג ילדים. ואין לו מומחיות כזה לפי בדיקתי באתר של משה"ב ובכלל נראה לי שאף לא קיימת מומחיות נפרדת ב"אאג ילדים". הר"י צריכה להיות הגורם המוביל במלחמה ברופאים המצהירים התמחויות "כאילו"