חדשות

מחקר ב"איכילוב": נמצא הגן שגורם להתקרחות בנשים שחורות

בתום מחקר בן שבע שנים נמצא כי תפקוד לקוי של החלבון PADI3 עומד בבסיס התקרחות צלקתית מרכזית, השכיחה בנשים שחורות ממוצא אפריקאי

פרופ אלי שפרכר, מנהל מערך העור ב"איכילוב". צילום: מירי גטניו

קבוצת מחקר בינלאומית שהוביל פרופ' אלי שפרכר, מנהל מערך העור במרכז הרפואי תל אביב איכילוב, גילתה בתום מחקר שארך שבע שנים כי תפקוד לקוי של החלבון PADI3 עומד בבסיס מחלה שכיחה ביותר בקרב נשים שחורות ממוצא אפריקני. היא באה לידי ביטוי בהתקרחות ובאובדן שיער בלתי הפיך.

ממצאי המחקר פורסמו בשבוע שעבר ב-New England Journal of Medicine. במחקר נטלו חלק גם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב והטכניון לצד עמיתים בבון (גרמניה), טולוז (צרפת), ארה"ב ודרום אפריקה.

אחת מכל 20 נשים שחורות ממוצא אפריקני סובלת מאובדן שיער והתקרחות, ציינו החוקרים. המחלה נובעת משילוב של טכניקות אגרסיביות לעיצוב שיער ופגם גנטי שעד כה לא היה ידוע. לעתים המחלה, המוכרת בשם התקרחות צלקתית מרכזית, או בשמה הרפואי CCCA - Central Centrifugal Cicatricial Alopecia, מועברת בתורשה בין בני המשפחה, מה שמלמד על חשיבותם של פקטורים גנטיים בגרימת המחלה.

פרופ' שפרכר: "לעיצוב תסרוקות הכולל החלקות רבות, משיכת השיער בחוזקה לאחור ועוד טיפולים רבים ואינטנסיביים תיתכן השפעה ישירה וקבועה על צמיחת השיער אצל אנשים בעלי נטייה גנטית מסוימת. למרות שהשיער איננו איבר חיוני, הוא משחק תפקיד מרכזי בחיינו האישיים והחברתיים. התקרחות, במיוחד כאשר היא בלתי הפיכה כמו ב-CCCA, יכולה להיתפש כאירוע חיים בעל השלכות שליליות רבות".

לירון מלכי, חוקר ראשי במחקר במערך העור באיכילוב, החתום הראשון על הדיווח, ציין עוד: PADI3 - החלבון הפגום ב-CCCA, הוא בעל תפקיד קריטי בהתפתחות השערה. חולים עם CCCA נושאים צורה פגומה של החלבון ולכן כששיערם נחשף לפגיעה פיזית או כימית בעת עיצוב שיערם, צמיחת זקיק השערה נעצרת והעור נעשה צלקתי - תהליך המונע צמיחה מחודשת של השיער שאבד".

עופר שריג, שהיה שותף בהובלת המחקר, הוסיף: "תפקוד פגום של אותו חלבון עומד בבסיס מחלה נדירה, מולדת, המלווה שינוי במראה השיער, הלא היא תסמונת UHS, מחלה שממנה סבלה ככל הנראה הדמות מהספרות הגרמנית לילדים המוכרת בארץ כ'יהושע פרוע'".

פרופ' שפרכר: "זיהוי הפגם הגנטי הגורם ל-CCCA עשוי לקרב אותנו למציאת פתרון טיפולי במחלה זו. תפקיד PADI3 בצורות אחרות של התקרחות איננו ידוע ומעורר היום עניין רב בקהילת רופאי העור בעולם. הם רואים בחלבון זה מטרה טיפולית חדשה ומבטיחה".

נושאים קשורים:  התקרחות צלקתית מרכזית,  CCCA,  פרופ' אלי שפרכר,  פגם גנטי,  התקרחות,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות