חומצות שומן קצרות

חומצות שומן קצרות יכולות לשמש כטיפול במחלקות דלקתיות אלרגיות של דרכי האוויר

החוקרים הצליחו להראות כי חומצות שומן קצרות, בייחוד Butyrate, משפיעות על תפקוד אאוזינופילים ברמות שונות ובכך יכולות להוביל להטבה במחלות דלקתיות אלרגיות של דרכי האוויר כמו אסתמה

נזלת אלרגית, קינוח אף (צילום: אילוסטרציה)

אאוזינופיליה בריאות נחשבת לסימן ההיכר של אסתמה, ומאמינים כי אאוזינופילים משחקים תפקיד מרכזי בפתוגנזה של מחלות דלקתיות אלרגיות.

חומצות שומן קצרות (SCFAs – Short-chain fatty acid), כמו אצטט (Acetate), פרופיונט (Propionate) ובוטירט (Butyrate), מיוצרות בכמויות גדולות במערכת העיכול ע"י חיידקים קומנסלים (Commensal bacteria) ויכולות להיספג אל זרם הדם. על אף שעדויות מהתקופה האחרונה מראות כי SCFAs יכולות להוביל להטבה במודלים של אסתמה אלרגית, ההשפעה שלהם על אאוזינופילים נותרה לא ברורה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התפקיד של SCFAs כחלק מתפקוד האאוזינופילים בבני אדם ובמודלים של עכברים עם אסתמה אלרגית.

החוקרים בודדו אאוזינופילים ממטופלים אלרגיים וממתנדבים בריאים. בהמשך, החוקרים בדקו את הנדידה, האדהזיה לאנדותל ואת ההישרדות של האאוזינופילים In vitro. כמו כן, החוקרים בדקו את שטף הסידן, האפופטוזיס, פוטנציאל הממברנה במיטוכונדריה ואת הביטוי של סמנים על פני השטח של התאים באמצעות ציטומטריית זרימה ובחלק מהמקרים גם באמצעות PCRי(Polymerase chain reaction) בזמן אמת. בנוסף, החוקרים בדקו המצאות של דלקת אלרגית בדרכי האוויר במודל In vivo של אסתמה שנגרמה ע"י Ovalbumin תוך שימוש בספירומטריה פולשנית.

תוצאות המחקר חשפו לראשונה כי SCFAs יכולים להחליש תאים אאוזינופילים של בני אדם במספר רמות תפקודיות, ביניהן ברמת האדהזיה לאנדותל, הנדידה וההישרדות של התאים. החוקרים מצאו כי ההשפעות הללו אינן תלויות ב-GPR41 ו-GPR43, אלא מלוות באצטילציה של היסטונים וחיקוי ע"י Trichostatin A, שהוא מעכב של Pan–יhistone deacetylase.

החוקרים מצאו גם כי במודל In vivo, חומצת השומן Butyrate הקלה על האאוזינופיליה בדרכי האוויר והריאות שנוצרה כתוצאה מחשיפה לאלרגן, הפחיתה את רמות הציטוקינים מסוג 2 בנוזל הברונכיאלי ושיפרה את תגובתיות היתר של דרכי האוויר בעכברים.

הממצאים מהמחקר הנוכחי מדגישים את החשיבות של SCFAs, בייחוד Butyrate, כאפשרויות טיפול מבטיחות במחלות דלקתיות אלרגיות.

מקור: 

Theiler, A. et al. (2019) The Journal of Allergy and Clinical Immunology 144,3.

נושאים קשורים:  חומצות שומן קצרות,  בוטירט,  אסתמה,  אאוזינופילים,  דלקת אלרגית,  מחקרים
תגובות