קורונה בישראל

זינוק במספר הנדבקים בבני ברק – ליצמן דורש סגר מלא על העיר

שליש מהנבדקים בבני ברק אובחנו כחולים | בבתי היולדות ב"איכילוב" וב"שיבא" נחשבות כל היולדות שמגיעות מבני ברק לחולות פוטנציאליות והצוותים הרפואיים הורו לטפל בהן בנוהל מיוחד

תושבים בבני ברק. מספר המאומתים מגיע לכ-5% מכלל אוכלוסיית העיר, בעוד שיעור התוצאות של הבדיקות החיוביות מכלל הבדיקות שבוצעו שם היה 15%. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

לא בכדי המליץ שר בריאות יעקב ליצמן לממשלה להורות על סגר מלא על העיר בני ברק. הבוקר (ג') מפרסם "הארץ" סדרת נתונים נוספת המציגה את מימדי תחלואת הקורונה ביישובים חרדיים לעומת ישובים אחרים.

לפי נתונים אלה, שמשרד הבריאות נמנע מלפרסם אותם באופן רשמי, 35.5% מהנבדקים בבני ברק נמצאו חיוביים לנגיף – 462 מתוך כ-1,300 שנבדקו רק אתמול. מספר החולים שעמד יום קודם לכן על 508 קפץ ביותר מפי שניים לעומת יום חמישי שעבר, גידול ב-63.3% בתוך יומיים. כלומר, 2.5 מתוך 1,000 מתושבי העיר חולים. ביום חמישי מספרם בבני ברק עמד על 244.

בדיווח מוצגת מגמה דומה בערים חרדיות אחרות: 59 מתוך 240 בדיקות שנעשו באלעד נמצאו חיוביות, כאשר 62 איש או 1.4 ל-1,000 תושבים חולים, לעומת 36 ביום חמישי שעבר. בתוך יומיים חלה עלייה של 31.9%.

בערים מעורבות שבהן ריכוז חרדים גבוה, אחוז הנבדקים שנמצאו חיוביים לקורונה נמוך יותר. בירושלים ובבית שמש חלק משמעותי מהחולים הם בשכונות חרדיות. בירושלים, 10% מהנבדקים שלשום נמצאו חיוביים לנגיף – 520 מ-5,510 נבדקים, שיעור של 0.6 ל-1,000 נפש. בבית שמש, 11.5% מהנבדקים – 0.5 ל-1,000 נפש. באשדוד, 0.3 ל-1,000 נפש. זאת, לעומת 0.6 ל-1,000 נפש בתל אביב, 0.4 ל-1,000 בפתח תקווה, 0.4 ל-1,000 בראשל"צ וכך גם בנתניה ובאר שבע, ו-0.3 ל-1,000 בחולון ובת ים.

לפי מסמך שהועבר הבוקר לתקשורת לגבי נבדקים מאומתים לנגיף שנעשו אתמול ונוגע רק ליישובים עם יותר מ-5,000 תושבים - בירושלים נמצאו 650 מקרי קורונה, המספר הגבוה ביותר בכל הארץ, בבני ברק במקום השני - 571, בתל אביב - 278 בחיפה - 67. וזאת לעומת אשקלון 114,  ראשון לציון 103 ופתח תקווה 76.

בתוך כך החלו ב"איכילוב" וב"שיבא" להתייחס ליולדות שמגיעות מבני ברק "כחולות פוטנציאליות", גם אם אין להן תסמינים ולא באו במגע עם חולה מאומת. בשני בתי חולים אלה, על פי נוהל שגובש לטיפול ביולדות עם סיכון גבוה יותר מאחרות להידבקות בנגיף, או ממי ששבות מחו"ל או מגיעות מאזורים שבהם היקף הידבקות גבוה, הצוות הרפואי המטפל בהן מתמגן במסיכות כירורגיות, נדרש ללבוש חלוק אטום, כפפות וגם היולדות ומלוויהן נדרשים למסיכות. כל יולדת נבדקת בחדר ייעודי במיון וכשמתקבלת ההחלטה על ההעברה לחדר לידה, נוטלים מהיולדת דגימה לבדיקת קורונה.

ליולדות אלו מוקצה ב"איכילוב" וב"שיבא" חדר לידה שהוגדר מראש לכך. אם הלידה מתרחשת לפני שמתקבלת תוצאת הבדיקה, היילוד מופרד מהאם והיא מאושפזת בחדר התאוששות בלעדיו עד לקבלת תוצאת הבדיקה. הנוהל גם קובע שלאחר כל לידה יש לחטא את החדר לקראת קליטת היולדת הבאה.

עם זאת, מודגש בנוסח הנוהל שיש להתייחס ליולדות רק על פי הקריטריונים שנקבעו ולא על פי מוצא או אמונה וכי "יש לנהוג בכל יולדת ללא שיפוטיות".

במיון "שיבא" הנחו לבודד בנוסף חולים מיישובים חרדיים, גם כאלה ללא תסמינים. צוותי המיון הונחו לערוך בדיקות קורונה לחולים מיישובים חרדיים עם שיעורי תחלואה גבוהים. עוד בתי חולים צפויים לאמץ את הנוהל. ב"שיבא" הדגישו כי הבידוד אינו על בסיס השתייכות לציבור החרדי אלא לפי שיעורי התחלואה ביישוב.

ב"אסותא אשדוד" הודיעו הבוקר כי על מנת להוריד למינימום חשיפת ילודים לנגיף, התינוק לא יופרד מאמו לאחר הלידה ועד לשחרור מבית החולים. בית החולים ביטל את מחלקת הילודים שאפשרה השארת התינוק לטיפול והשגחה של הצוות לצד תינוקות אחרים שנולדו. עם זאת, תהיה הפרדה של כמה שעות בין האם לתינוק מיד לאחר הלידה לצורך התאוששות ראשונית של היולדת.

נושאים קשורים:  בני ברק,  חרדים,  נגיף הקורונה,  יולדות,  קורונה,  הדבקה בקורונה,  ליצמן,  סגר,  יישובים חרדיים,  חדשות
תגובות