• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
הודעות האיגוד

הודעת החוג למחלות מעי דלקתי בהקשר לוירוס COVID-19 - עדכון 29 למרץ 2020

נייר עמדה של החוג ל-IBD + הנחיות של האיגוד לרפואה תעסוקתית

אנדוסקופיה לאבחון וטיפול במעי. צילום אילוסטרציה

חברים יקרים,

להלן עידכון מידע מעבר לזה שכבר נמסר לכם בעידכונים קודמים שהופצו:

המידע על חולים בקרוהן וקוליטיס שנדבקו בנגיף ומהלך המחלה אצלם הולך ומצטבר. בדיווח ראשוני מווהאן לגבי 318 חולי קרוהן וקוליטיס, אף לא אחד חלה בקורונה (אך שבעה מתוכם סבלו מסיבוכי IBD משמעותיים לאחר הפסקת טיפול ושניים נזקקו לניתוח), ומידע זה נמסר בעידכון קודם. בניגוד לכך, המרשם הבינלאומי SECURE-IBD לרישום חולי קורונה עם מחלות מעי דלקתי בעולם מדווח נכון ל-28/03 על חמישה מקרי תמותה מקרב 117 חולי קרוהן/קוליטיס שדווחו עד כה, מתוכם 21 היו תחת טיפול 5ASA, ו-96 היו על טיפול מדכא חיסון (סטרואידים, אימונומודלטורי, ביולוגי, או קומבינציות). מבחינת התמותה לפי סוג הטיפול, 1/21 מהמטופלים ב-5ASA נפטר (בגיל 82), ו4/96 מחולים תחת דיכוי חיסוני נפטרו (גילאים בין 25-90).

לפרטים נוספים ניתן להתעדכן ישירות באתר.

בארץ ידועים לועד החוג עד כה על ארבעה חולי IBD שנדבקו (מתוכם רק אחד מופיע בינתיים במאגר SECURE). חולה אחד תחת יומירה סבל מיום אחד של חום וכאבי שרירים שחלפו ובינתיים ממשיך אשפוז ביתי בבידוד להשגחה, אחד תחת רמיקד במינון מוגבר שסבל גם הוא מיממה של חום וקוצר נשימה שחלף ונמצא באשפוז בבידוד בבית חולים להשגחה, אחת תחת בודזון מאושפזת במצב קל, וחולה תחת אימורן שאושפזה עם תסמיני חום, כאבי גרון וחזה שחלפו.

בנתונים אלו סבור ועד החוג כי:

לא ניתן לקבוע מנתוני SECURE בשלב זה האמנם יש סיכון מוגבר לסיבוכי מחלה ומוות במדוכאי חיסון, מכיוון שלא ידוע שיעור התמותה מתוך השיעור האמיתי של החולים וקיים חשש לא מבוטל ל-reporting bias. עקב כך, החוג עדיין מצטרף בשלב זה להמלצות ECCO והמלצות AGA ו-IOIBD לגבי המשך טיפול קבוע בחולים, מחשש שהפסקתו עשויה לעלות על התועלת בהפסקה. עם זאת, נתונים אלו גם מחייבים משנה זהירות בטיפול מדכא חיסון, המנעות מטיפול קומבינציה במידה ואפשר, ושקילה חוזרת של צורך בהתחלת טיפול מדכא חיסון, בפרט סטרואידים סיסטמים, בהתאם לנסיבות כל חולה באופן אינדיבידואלי.

החוג מעודד וקורא לכל החברים לרשום את כל המקרים הישראלים של קורונה בחולי קרוהן/קוליטיס במאגר SECURE, בכדי להגדיל את אמינות המידע הזמין לרופאים שלנו ובעולם כולו. לשם כך, פנה ועד החוג והציג את דחיפות העניין למשרד הבריאות וקיבל את אישורו לפטור גורף מאישור ועדת הלסינקי לדיווח אנונימי של מקרים למאגר (אישור משה"ב נתקבל במייל ויישלח למעונינים, במידת הצורך). תהליך הרישום הינו פשוט ומהיר ביותר, וניתן לביצוע כאן.

במקביל, מתוך הכרה במגבלות הרישום התמציתי והדיווח במאגר SECURE שאינו כולל נתונים מלאים על מספר החולים המטופלים בתרופות אלו ומהלכם הקליני המפורט, החוג יזם הקמת רשם ישראלי מפורט יותר של מקרי COVID19 בחולי IBD בישראל, שמטרתו תהיה לתת תשובה מהימנה לגבי הסיכון לחולים בישראל. ד"ר לב ליכטנשטיין ירכז את המאגר הישראלי מטעם החוג. ועד החוג מציע כי רישום למאגר הישראלי יהיה במקביל לרישום התמציתי המהיר למאגר SECURE. פרטים נוספים יופצו בהקדם, וניתן לפנות לחברי הועד או לד"ר ליכטנשטיין ישירות לפרטים נוספים כבר כעת [email protected].

בענין אחר, אלו מאיתנו שמטפלים בחולי IBD מדוכאי חיסון שהינם בעצמם עובדי מערכת הבריאות, נדרשים לשאלות רבות סביב אישור ובטיחות ההרשאה לחולים מדוכאי חיסון לעבוד במערכת הבריאות. האיגוד לרפואה תעסוקתית הוציא את הנחיותיו לשאלות אלו, שמסתמכות על סיווג דרגת הדיכוי החיסוני עלפי סוג התרופה, ועל מידת הסיכון לחשיפה לנגיף COVID19 על פי אופי העבודה של המטופל במערכת הבריאות.

לנוחותכם מצורף המסמך בכדי לאפשר להעריך את ההמלצה המתאימה עבור כל מטופל.

בברכה

חברי ועד החוג למחלות מעי דלקתיות

פר' שומרון בן-חורין, ד"ר הנית ינאי, פרופ' אורי קופילוב וד"ר אריאלה שטרית

נושאים קשורים:  הודעות האיגוד
תגובות