• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מומחים בבריאות הציבור: דווקא עכשיו חשוב להקפיד לעטות מסיכות

צוות רב תחומי של חוקרים ואנשי מקצוע בבריאות הציבור, חינוך ותקשורת מצטרף לקריאת רוה"מ ושר הבריאות להקפיד על עטיית מסיכות במקומות סגורים ומציע אסטרטגיה לעידוד עטייתן

עטיית מסיכות. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

צוות רב תחומי של חוקרים ואנשי מקצוע מתחומי בריאות הציבור, רפואה, חינוך ותקשורת מצטרף לקריאה של ראש הממשלה ושר הבריאות לחזור ולהקפיד על עטיית מסיכות במקומות סגורים למרות תחושות של "כבר עברנו את זה". הם קובעים עוד כי עטיית מסיכה צריכה להפוך להרגל קבוע כאשר נמצאים במקומות סגורים עם אנשים אחרים כדי למנוע הדבקה והידבקות בנגיף הקורונה וכי המסיכה יעילה מאוד גם נגד זן דלתא של נגיף הקורונה.

המומחים שירן בורד, יורם אפשטיין, נורית גוטמן, מילכה דונחין, רונית יעקובוביץ, אוהד כהן, יהודה ניומרק, אסנת קידר וינון שנקר, מדגישים שאין להסתמך על כך שהציבור לכאורה מבין את החשיבות של עטיית מסיכה. הם מפנים את קובעי המדיניות למאמרם בעיתון "הרפואה" שבו הדגישו כי נדרשת אסטרטגיה מקיפה לעידוד עטיית מסיכות לצורך התמודדות עם התחלואה העולה בקורונה.

המומחים ממליצים לעודד עטיית מסיכה דווקא בתקופה זאת, כאשר לחלק מהציבור יש תחושה של "עייפות קורונה", ולפעול בכמה רמות: ברמה הלאומית: לקבוע, בהתבסס על העדויות המתעדכנות כל העת, תקנות ברורות והגיוניות מנקודת ראות הציבור וספציפיות לעטיית מסיכה; לפעול להגברת התפיסה שעטיית המסיכה היא חלק מאורח החיים ונורמה חברתית על ידי שימוש במדיה ודוגמה אישית; להדגיש את היתרונות של עטיית מסיכה לא רק לגבי מניעת התפשטות הקורונה; להעביר סמכויות ומשאבים ייעודיים לרשויות המקומיות לעידוד השימוש במסיכות וגם לצורך אכיפה יעילה.

ברמה המקומית ממליצים המומחים להתאים תכניות לעידוד השימוש במסיכה למגזרים השונים ולקבוצות הגיל השונות, בליווי תהליכי הערכה, בשיתוף עם אוכלוסיית היעד ועם נציגים מהקבוצות הרלוונטית בקהילה תוך התבססות על גישות שהוכחו כמועילות לאימוץ התנהגות; לאסוף מידע באמצעות מוסדות מחקר ואקדמיה לצורך עמידה על התפיסות, החוזקות, החסמים והמניעים, תוך התייחסות לקבוצות ייחודיות; להבטיח הימצאות מסיכות בהישג יד לכלל התושבים; להציב מכלים זמינים ומסומנים לסילוק פסולת המסיכות לרשות הציבור כחלק ממסר שהשימוש במסיכות הינו חד-פעמי ותכוף ושמירה על הסביבה.

"בשירותי הבריאות ולנוכח האמון הרב של הציבור בקופות החולים ובבתי החולים, מן הראוי שהצוותים הרפואיים יעבירו את המידע על חשיבות עטיית מסיכות", סבור צוות המומחים, "הן בעת מתן חיסון והן בעת טיפול בחולה, ואף ישמשו דוגמה אישית לעטיית מסיכה נכונה לסביבתם.

בהקשר זה, מציגים המומחים שורת המלצות לצוותים רפואיים ולאנשי מערכת הבריאות: לחזק את הנראות והנורמטיביות של עטית מסיכה ועידודה, למשל באמצעות שלטים ומדבקות במרפאה או במרכזים רפואיים ופרסומים חיוביים לגבי הקפדה של מטופלים; להדגיש בפני כל המטופלים בכל גיל וכל המגיעים למרפאה את הדרך היעילה והחשיבות של עטיית מסיכה; לכלול בחתימה במייל ובתמונה האישית, בקבוצות דיון ובהתכתבויות תמונה עם מסיכה; להפיץ מידע ספציפי ורלוונטי לגבי השימוש במסיכות – היעילות והתועלת שבשימוש במסיכה, אופן השימוש, אפשרויות רכישה, עיתוי המחייב שימוש וטיפול בפסולת המסיכות. ניתן להשתמש לצורך כך במידע שהוכן על ידי משרד הבריאות, פיקוד העורף וקופות החולים.

כגורם מקצועי הנתפס בציבור כאמין ואכפתי, סבורים המומחים, הצוות הרפואי יכול להשפיע על עמדות לגבי עטית מסיכות ולתת דוגמה אישית בהקפדה על עטייתן לפי ההנחיות בתוך המרפאה/ המרכז רפואי ובחוץ. לסיכום ממליצים המומחים לעודד בקרב המטופלים גישות חיוביות ומתגמלו, לעידוד עטיית מסיכות במקום גישת האכיפה, המענישה.

נושאים קשורים:  עטיית מסיכות,  ד"ר ינון שנקר,  בריאות הציבור,  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  מסיכה חד פעמית
תגובות
30.07.2021, 13:45

לאחר סקירה של הספרות הרפואית לא הצלחתי למצא מאמרים שמוכחים את היעילות בעטית מסכות, ברמה של EBM, המאמרים שמצדדים לרוב הם מאמרי דעה כמו הכתבה, ישנם מחקרים RCT שהראו שאין יעילות, ומאמרי סקירת ספרות רבים שגם לא הודגם הבן יעילות. השאלה האם אמונה או תחושת בטן של יעילות מספיקה בכדי שאנשי מקצוע יאמצו את הקו

אנונימי/ת
30.07.2021, 21:03

תודה רבה לך ד"ר אליאס, על האומץ לאמר את האמת.
לא די בכך, שהספרות איננה תומכת בעטייה, אלא שוירוס הוא כה קטן שהוא חודר מסיכה.

בנוסף ישנן הוכחות ששימוש במסכות כבר לאחר דקות ספורות, מקטין את החמצן שמגיע למח, ובטווח הארוך, מחליש את המערכת החיסונית.

אנונימי/ת
01.08.2021, 09:26

הגיע הזמן אחרי שנה וחצי שאנחנו בתוך מגיפת הקורונה שדקטורס אונלי יראה את היקרים על עטיית מסכות ולא יביא רק מאמרי דעה, כנ"ל לגבי בדיקות pcr. מודיע מראש שיהיה לכם קשה למצוא

אנונימי/ת
01.08.2021, 17:12

לא הבנתי, אתה אומר שהוירוס מספיק קטן כדי לחדור מסיכה, אבל מולקולות החמצן לא מספיק קטנות?
תסביר בבקשה