• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
דעות

האם החיסון לקורונה משפיע פחות על חולי צליאק?

טרם פורסם מידע מבוקר על יעילות החיסון לקורונה בקרב חולי צליאק, אך לשמירת רמות ברזל נורמליות בדם יתרונות מובהקים לתפקוד הגוף בבריאות ובעמידות חיסונית מפני פתוגנים למיניהם, כולל נגיף הקורונה

בדיקות דם. אילוסטרציה

הופעת אנמיה היא שכיחה בין חולי הצליאק, המהווים כ-1% מהאוכלוסיה הכללית, אפילו שרובם כלל לא מאובחנים. כשליש מאלה שאובחנו קלינית ומעבדתית עם המחלה, אובחנו גם כאנמיים מחוסר בברזל וגם להפך - בקרב אלה שסובלים ממחסור בברזל וללא תסמיני עיכול, כ-9%  אובחנו כחיוביים למחלת הצליאק. מכאן שלכל אדם הסובל ממחסור בברזל ממקור לא מוגדר, מומלץ לעבור אבחון לאיתור אפשרי של מחלת צליאק.

הסיבה לכך היא שבמחלת הצליאק, כמו בהרבה מחלות דלקתיות ממקור זיהומי או אחר, כולל סרטן, נוצר מחסור בברזל, שהוא חיוני ליצירת תאי דם אדומים ועקב הדלקת נחסמת קליטת הברזל מהמזון. במצב נורמלי, כל מבוגר קולט יומית כ-1-2 מיליגרם ברזל מהמזון או מתוסף מלאכותי. כמות זו, שנקלטת בלעדית בתריסריון,  נועדה לפצות בצורה מבוקרת על אובדן (לא רצוני) של אותה כמות ברזל מהגוף משחיקתם של תאי אפיתל ברקמות כמו המעי, העור וכו'.

מחסור מתמשך בברזל גורם לעייפות עד כדי תשישות, לתחושת קור, לדופק מהיר, לכאבי ראש ובהגיעו לאנמיה גם לקוצר נשימה. לאנמיה של חולי צליאק מתייחסים כמו אל אנמיה של מחלה כרונית, מחלה הנגרמת מפגיעה ברקמת המעי על ידי תגובה אוטואימונית בעקבות אכילת מזונות עתירי החלבון גלוטן. לרוב, היצמדות לדיאטה מאוזנת ונטולת גלוטן בכוחה לתקן עם הזמן את החסר בברזל, כולל האנמיה והתסמינים הנלווים.  לעומת זאת, יעילותם של חיסונים פחותה יחסית אצל חולי צליאק שלא שומרים על דיאטה נטולת גלוטן בצורה קפדנית.

האם זה בא לידי ביטוי גם במגיפה הנוכחית של קורונה? במאמר שפורסם לאחרונה, הודגש הצורך להסדיר את כמות הברזל בגוף על מנת לזכות בהגנה חיסונית מרבית. זה נוגע במיוחד לאוכלוסיות השונות הסובלות מחסר ברזל ואנמיה כרוניים, כולל זו של חולי צליאק, בעיקר אלה שלא נצמדים באופן קפדני לדיאטות מאוזנות נטולות גלוטן.

הברזל מוכר בעיקר כיסוד חיוני בזכות תפקידו בהמוגלובין שבתאי הדם האדומים, החלבון שמעורב בהסעת החמצן מהריאות לרקמות. למעשה, הברזל חיוני לא פחות לתפקוד כל תא ותא, הן בנשימה התאית המפיקה את האנרגיה התאית והן בעשרות אנזימים המעורבים בעיבוד חומרי התא ובחלוקתו. תכונות אלו אינן פוסחות על המערכת החיסונית הטבעית וגם לא על ידי זו הנרכשת מחיסונים מפני חיידקים פתוגניים או וירוסים למיניהם. כאשר מתקיים חוסר בברזל, פוחתת הפעילות החיסונית וזה בא לידי ביטוי ביעילות תת מיטבית לעמידות או להתחסנות מפני וירוסים שונים. אצל חולי צליאק זה שכיח בקרב אלה שלא מקפידים על תזונה ללא גלוטן בצורה רציפה וסובלים מדלקת המשרה מחסור בברזל סיסטמי ומובילה לאנמיה כרונית.

אמנם עד עתה, טרם פורסם מידע מקיף ומבוקר על יעילות החיסון מפני קורונה בקרב חולי  צליאק, אך כפי שצוין לא אחת, לשמירת רמות ברזל נורמליות בדם ובמחסני הגוף יתרונות מובהקים לתפקוד הגוף בבריאות ובעמידות חיסונית מפני פתוגנים למיניהם, ומחוללי הקורונה ביניהם.

הכותבים הם פרופ' (אמריטוס) יואב קבנצ'יק, נשיא לשעבר של האגודה הבינלאומית לחקר ברזל ופרופ' (אמריטוס) חיים הרשקו, מבכירי חוקרי מחלות ברזל בארץ ובעולם, שניהם מהאוניברסיטה העברית

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  מחלת צליאק,  אנמיה,  19-COVID,  קורונה
תגובות