מחקרים

חולי אי ספיקת כליות סופנית עם זיהום עמוק של הצוואר הראו מחלה קשה יותר

במסגרת מחקר על חולים עם זיהום עמוק של הצוואר, החוקרים ניסו לבחון את קשת החיידקים הפתוגניים בחולים אלו, ואת הפרוגנוזה של זיהום זה בחולי אי ספיקת כליות סופנית (ESRD)

01.12.2021, 16:55
תרבית חיידקים (צילום: אילוסטרציה)

במסגרת מחקר אחורני, שפורסם בכתב-העת 'Laryngoscope', החוקרים סקרו מטופלים שאובחנו עם זיהום עמוק של הצוואר (DNI) בין השנים 2004-2015 בבית החולים "Chang Gung" בטאיוואן. הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות: חולי אי ספיקת כליות סופנית (ESRD-DNI), חולים עם מחלת כליות כרונית (CKD-DNI), וחולים ללא מחלת כליות כרונית (non-CKD-DNI). ההשוואה בין הקבוצות כללה את ההבדלים במחולל המחלה, בטיפול ובפרוגנוזה.

שלושת הקבוצות הראו שוני מבחינת הפתגונים החיידקיים. בקבוצת ה- ESRD-DNI, שלושת החיידקים האווירניים או האל-אווירניים פקולטטיביים היו סטפילוקוקוס זהוב עמיד למתיצילין (MRSA, 25.4%), methicillin-susceptible S. aureusי(MSSA; 14.1%) וקלבסיאלה פנאומוניה (KP; 12.7%). בקבוצת ה-CKD-DNI, שלושת החיידקים הנפוצים ביותר היו KPי(23.5%), Viridans streptococciי(VS; 23.5%) ו- MSSAי(14.7%). בקבוצת ה-non-CKD-DNI, החיידקים הנפוצים ביותר היו VSי(31.7%), KPי(17.2%) ו-coagulase-negative staphylococci (8.0%).

בהשוואה לקבוצות האחרות, בקבוצת ה-ESRD-DNI נצפה שיעור גבוה יותר של תאי דם לבנים, ורמות גבוהות יותר של C-reactive protein. כמו כן, קבוצה זו התאפיינה באשפוזים ממושכים יותר ובשיעור גבוה יותר של אשפוזים ביחידה לטיפול נמרץ, שיעור גבוה יותר של סיבוכים בחלל המדיאסטינום, ושיעור תמותה גבוה יותר באופן מובהק.

לסיכום, קבוצת ה-ESRD-DNI הראתה מחלה קשה יותר ושיעור תמותה גבוה יותר בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. מחולל המחלה העיקרי בקבוצה זו היה MRSA. בשל כך, החוקרים מעודדים יישום של מחקרם באמצעות זיהוי מוקדם של MRSA על מנת למנוע העברה נוזוקומיאלית, וכן על מנת לבחור את הטיפול האנטיביוטי המתאים.

מקור: 

Tsai, M., Yang, Y., Huang, T., Tsai, Y., Lu, A., Wu, C., Hsu, C., Liu, C., Lee, C., Lin, M., Chang, P., & Chang, G. (2021). Pathogens and Prognosis of Deep Neck Infection in End-Stage Renal Disease Patients. The Laryngoscope. https://doi.org/10.1002/LARY.29955

נושאים קשורים:  מחקרים,  זיהום,  צלוליטיס,  מחלת כליות כרונית,  מחלות ראש-צוואר
תגובות