המערך לבטיחות הטיפול במשרד הבריאות, עמותת אופק לחיים של והיחידה לניהול סיכונים ברפואה בחברת ענבל, פיתחו לאחרונה ערכה דיגיטלית חדשה בנושא "גילוי נאות, הנפגע השני והמעגל השלישי", המיועדת להנהלות בתי החולים, לצוותים רפואיים, סיעודיים ולצוותים ממקצועות הבריאות, המתמודדים עם טעויות בטיפול הרפואי ואירועים חריגים במוסדות הרפואיים.
עוד בעניין דומה
ההתמודדות עם טעות בטיפול רפואי, ובוודאי כזו שגרמה נזק למטופל, הינה מורכבת למטופל ולמשפחתו, למטפל שהיה מעורב באירוע החריג ולצוותים נוספים במוסד הרפואי, גם אם הם לא היו מעורבים באופן ישיר בקרות האירוע. גילוי נאות למטופל ומשפחתו בעקבות אירוע חריג הוא הדבר הנכון והמחייב מבחינה מוסרית ואתית וכן על פי נהלי משרד הבריאות ותקן האקרדיטציה. על אף האמור, עצם הגילוי, על כך שההליך הטיפולי חרג מן הצפוי או הרצוי, אינו דבר קל למטפל אשר היה מעורב באופן ישיר באירוע.
הערכה החדשה כוללת לומדה ובה מידע וכלים לקיום הליך של גילוי נאות, לטיפול בנפגע השני ובמעגל השלישי, וביניהם סרטוני הדרכה המציגים את נקודות המבט של מנהלים במערכת הבריאות ובאופן חדשני את גם נקודת המבט של המטופלים ומשפחותיהם המדגישה את חשיבות שיחת הגילוי ושקיפות מול המטופל ומשפחתו במערכת הבריאות בעקבות אירוע חריג.
"שקיפות וגילוי למטופל הם חלק מתרבות שיש לקדם, מה שיוביל לשיפור איכות ובטיחות הטיפול הרפואי", מציינים במערך לבטיחות הטיפול במשרד הבריאות. "קיימת חשיבות רבה בהעלאת המודעות לקיום הליך גילוי נאות בעקבות אירוע חריג, ובמקביל מתן תמיכה לאיש הצוות המטפל שהיה מעורב באירוע – 'הנפגע השני'. כמו גם, לצוותים נוספים שהושפעו מהאירוע - 'מעגל שלישי'. אנו ממליצים לכל איש צוות רפואי לצפות בערכה ומקווים שהיא תתרום ותסייע בעבודתם".