• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
דעות

נפלאות התבונה המלאכותית - שידור חי מוועידת למענכם

הרובוטיקה המתפתחת להחלפת בני אנוש בדרכה לפתור גם את בעיית המחסור ברופאים | חברות הטכנולוגיה, המתחרות על פיתוח מכשור רפואי תלוי AI, כבר עמלות על פיתוח רובוטיקה עם אמפתיה בטיפול הרפואי

רופא אנושי ורובוט-רופא. איור: שאטרסטוק

הקידמה לא פוסחת על ענפי הרפואה בעידן המודרני. חברות רבות בעולם מתחרות על פיתוח מכשור רפואי תלוי תבונה מלאכותית (AI) כאשר אלה יביאו להפחתת העומס על האדם, הרופא, הטכנאי והאחות. התחזיות הצנועות מעריכות כי בחמש שנים הבאות השוק הזה יהיה שווה יותר מ-200 מיליון דולר.

הרפואה הקונבנציונלית, אשר נשענת על בני אדם בלבד, קורסת אל תוך עצמה. זמן יחס רופא-חולה הולך ופוחת. כתוצאה מכך אי-שביעות הרצון של החולה מרקיעה שחקים. הרובוטיקה המתפתחת להחלפת בני-אנוש בדרכה לפתור את בעיית זמן-רופא, אבל רבים מהמדענים, רופאים, פילוסופים וגם אנשי דת, החלו להעלות סוגיה חשובה ועילאית, מי יחליף את האמפתיה והרגש האנושי. סוגיה זו הפכה לאחרונה להיות שיח מוביל בחברות המובילות, ואלו עמלות על פיתוח רובוטיקה עם אמפתיה ורגש, על מנת שלא להחסיר מהטיפול רכיב שהוא מהחשובים ביותר בריפוי בני אדם.

היכולת לנהל תיק רפואי ומערכת תורים באמצעות AI היא נחלת העבר, אך ההווה שמאפשר לגלות תרופות חדשות ולקצר את הליך פיתוחן הוא לא פחות ממהפכה

השיח על בינה מלאכותית בשירות הרפואה נמצא בכל מקום. כבר עכשיו קיימת האפשרות לביצוע פענוח מהיר של בדיקות דימות, פתולוגיה ואיתור ממצאים בגסטרו (קולונוסקופיה), אבחון של מחלות עור דוגמת מלנומה וכמובן ניתוחים מדויקים המבוצעים על ידי רובוט דה וינצ'י. ענף הטלמידיסין פורח, ורופאים נעזרים בו לניתור ופיקוח מרחוק על החולה. היכולת לנהל תיק רפואי ומערכת תורים באמצעות AI היא נחלת העבר, אך ההווה שמאפשר לגלות תרופות חדשות ולקצר את הליך פיתוחן הוא לא פחות ממהפכה.

החתירה להצעיד קדימה את עולם הרפואה באמצעות שימוש בבינה המלאכותית מפגישה את מעצמות ההייטק העולמיות; גוגל, מיקרוסופט ומובילאיי, עם העולם האקדמי והרפואי כמו מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב ומאות רופאים בכירים, שיחדיו מבקשים לנסוך אופטימיות בחולה, כאשר גולת הכותרת היא רפואה מותאמת אישית-גנטית, אבחון מהיר ושיפור ניכר בתוחלת ואיכות החיים.

לפני כשנתיים סיפר פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות ב"כללית", בוועידת "למענכם" על תרחיש לפיו ביום בהיר יקבל מטופל שיחת טלפון מרופא המשפחה שיבקש ממנו לסור למרפאה לקבלת טיפול. המטופל יגיב בפליאה ויסביר שהוא מרגיש מצוין, אך הרופא יספר לו שעל פי הנתונים שנאספו אודותיו, הוא צפוי ללקות בהתקף לב בשבוע הקרוב. בוועידת למענכם ה-2 שנפתחת היום (ד' 27.3) במכון ויצמן למדע כבר נוכל לעדכן שהטכנולוגיה הזו כבר קרמה עור וגידים, חיה ובועטת.

בוועידה יוצגו הפיתוחים החדשניים ביותר בעולם הרפואה והבינה המלאכותית בסקירה מקיפה במגוון תחומים על ידי מיטב המרצים מהארץ ומחו''ל, בהם רופאים מובילים בתחום החדשנות הרפואית ובכירי תעשיית ההייטק והביוטק בישראל וייקחו חלק כ-500 רופאים בכירים מהארץ והעולם, ראשי מערכות הבריאות, מנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות בכירים.

לשידור ישיר מהוועידה, החל מהשעה 18:30 - ליחצו כאן.

הכותב הוא יו"ר ומייסד "למענכם" המעניקה יעוץ והכוונה רפואית ללא כל תמורה, חתן אות הנשיא להתנדבות

נושאים קשורים:  הרב יוסי ערבליך,  בינה מלאכותית,  חדשנות רפואית,  ביוטק,  כנס,  דעות,  חדשות,  עמותת למענכם
תגובות
אנונימי/ת
29.03.2024, 09:24

גם כיום חלק גדול מהרופאים האנושיים לוקים בקטע של האמפתיה.

אנונימי/ת
02.04.2024, 21:51

מה לרב ערבליך ולכל המאמר הזה, שנראה כאוסף טריביאלי של עובדות ידועות. מאמר שכל כולו נועד להאדיר רב שמנסה להידחק לקבוצת המאכערים הדתיים. לא ראוי שייכתב באתר שמיועד לרופאים.